Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2001
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorSlusarenko, Andrii-
dc.contributor.authorKolomoets, Tetiana-
dc.date.accessioned2023-04-07T08:53:54Z-
dc.date.available2023-04-07T08:53:54Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationSlusarenko, Andrii "The Memorial" of public school teachers of Bibrka county of the Kingdom of Galicia and Lodomeria (1891) as a historical and legal source = "Меморіал" учителів народних шкіл Бібрського повіту королівства Галичини і Лодомерії (1891) як історико-правове джерело / A. Slusarenko, T. Kolomoets // Східноєвропейський історичний вісник : [збірник] / М-во освіти і науки України, ДДПУ ім. І. Франка ; [редкол.: В. Т. Борщевич, В. Марек, М. М. Вегеш та ін. ; гол. ред.: В. І. Ільницький ; відп. ред. М. Д. Галів]. – Дрогобич : [Посвіт], 2020. – Вип. 16uk_UA
dc.identifier.urihttp://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2001-
dc.description.abstractМета статті – опублікувати й проаналізувати “меморіал” вчителів народних шкіл Бібрського шкільного округу (1891) як джерело до історії шкільництва Галичини та соціально-правової культури вчительства кінця ХІХ ст. Методологія дослідження – принципи науковості, об’єктивності, історизму, методи зовнішньої та внутрішньої критики джерел. Наукова новизна полягає у тому, що уперше публікується “меморіал” вчителів народних шкіл Бібрського шкільного округу (1891) та здійснюється його аналіз як історико-правового джерела. Висновки. Отже, аналізований “меморіал” є надзвичайно цікавим історичним джерелом, який виявляє рівень соціальної, професійно-групової активності і солідарності вчителів маленького повіту Галичини наприкінці ХІХ ст. Розроблений ними проєкт, незважаючи на зовсім непрораховані видатки для його реалізації, заслуговує на увагу передовсім принципами, які педагоги пропонували покласти в основу системи “авансу”: прив’язання розміру платні (перехід від нижчого до вищого класу оплати) до особистих успіхів вчителя, його кваліфікованості, досвідченості. Водночас “меморіал” засвідчив наявність певної громадянської позиції вчителів, які, хоч і несміливо, протестували проти незадовільного соціального становища, несправедливостей щодо надання посади (право “презенти”, свавілля чиновників), займання посад некваліфікованими й випадковими у педагогічній професії людьми, підкреслили негативні впливи механізму протекції (непрямо вказавши на корупцію у цьому плані) на моральність вчителя і якість освіти тощо. Зауважимо, що документ підписали як вчителі-поляки, так і вчителі-українці, які на полі відстоювання інтересів власної професійної групи відсунули у бік свої міжнаціональні суперечності. Документ є яскравим доказом зростання правової і соціально-станової культури “народних учителів”, які поступово усвідомлювали свою суспільну вагу й наважувалися брати на себе роль активного суб’єкта у розв’язанні найбільш болючих проблем організації освітнього життя. Документ публікується мовою оригіналу (польською) з дотриманням необхідних археографічних вимогuk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.subject“Меморіал” вчителів народних шкіл Бібрського шкільного округуuk_UA
dc.subjectКоролівсто Галичини і Лодомеріїuk_UA
dc.title"The Memorial" of public school teachers of Bibrka county of the Kingdom of Galicia and Lodomeria (1891) as a historical and legal sourceuk_UA
dc.title.alternative= "Меморіал" учителів народних шкіл Бібрського повіту королівства Галичини і Лодомерії (1891) як історико-правове джерелоuk_UA
dc.typeСтаттяuk_UA
Розташовується у зібраннях:№ 16 (2020)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
eehb_2020_16_12.pdf366,09 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.