Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2025
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorСтецик, Марія-
dc.date.accessioned2023-04-12T07:35:38Z-
dc.date.available2023-04-12T07:35:38Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationСтецик, Марія. Духовно-сакральні та етноментальні виміри художньої мовотворчості о. Кирила Селецького / М. Стецик. - 2022 // Соціогуманітарні студії : випуск присвячено дослідженню життя і творчої спадщини о. Кирила Селецького / [гол. ред. І. Розлуцький ; заст. гол. ред. М. Стецик, відп. ред. П. Іванишин ; редкол.: О. Баган, М. Василишин, І. Дмитрів та ін.]. - Дрогобич : РВВ ДДПУ ім. І. Франка, 2022. - Вип. 1. - С. 161-175.uk_UA
dc.identifier.urihttp://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2025-
dc.description.abstractСтаттю присвячено оригінальній мовотворчості о. Кирила Селецького – душпастиря Української Греко-Католицької Церкви, письменника, просвітителя, громадського діяча, педагога, засновника двох чернечих згромаджень, «сіяча здорового зерна для свойого люду», ревного ісповідника Христової віри та майстра живого й колоритного українського слова. Окреслено роль і місце о. Кирила в національно-духовному та просвітницькому поступі у когорті діячів греко-католицької церкви, які часто брали на себе відповідальну місію – формувати й розвивати самосвідомість й самототожність народу в умовах його бездержавності та суспільних і ментальних утисків. Зазначено, що художня мовотворчість о. К. Селецького слугує ілюстрацією для розуміння складного й часто суперечливого процесу становлення української літературної мови в Галичині, для пізнання тогочасної поліфонії говіркових слів, діалектичної взаємодії живої мовної стихії та церковнослов’яні на всіх рівнях. Говіркова варіантність багатьох лексем не лише колоритно увиразнює мовні партії персонажів, а й ілюструє еволюційні етапи розвитку наддністрянської гілки української мови. Проведено паралелі з мовотворчістю Василя Стефаника. Простежено, як у різножанрових художніх та художньо-публіцистичних дискурсах К. Селецького церковнослов’янська мова трансформується в особливу дискурсивну й стилетвірну категорію, а численні церковнослов’янізми, граматично, лексично та фонетично адаптуючись до говіркової мовленнєвої стихії, експлікують наскрізну сакрально-дидактичну спрямованість. Зосереджено увагу на способах вербалізації наскрізного теоцентризму, що головно експлікується в багатій та різногранній ідіоматиці (фразеорефлексах). Автор доходить висновку, що художні, богословсько-просвітницькі, повчальні (виразно моралізаторські) тексти насичені конфесійною лексикою, яка справляє враження своєрідного духовного кліше, все ж вони (тексти) у своїй основі залишаються українськими і не створюють жодних бар’єрів у процесі сприйняття, позаяк зберігають чітко артикульовану живомовну основу.uk_UA
dc.language.isouauk_UA
dc.subjectваріантністьuk_UA
dc.subjectцерковнослов’янська моваuk_UA
dc.subjectнаціонально-духовний поступuk_UA
dc.subjectфразеорефлексиuk_UA
dc.subjectтеоцентризмuk_UA
dc.subjectдискурсuk_UA
dc.subjectідіостильuk_UA
dc.subjectговіркаuk_UA
dc.subjectсакральнеuk_UA
dc.titleДуховно-сакральні та етноментальні виміри художньої мовотворчості о. Кирила Селецькогоuk_UA
dc.typeСтаттяuk_UA
Розташовується у зібраннях:№ 1 (2022)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
266316-Текст статті-635945-1-10-20230323.pdf437,24 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.