Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4617
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorДмитрів, Ірина Іванівна-
dc.contributor.authorКопаниця, Любов-
dc.contributor.authorТокарська, Іванна-
dc.date.accessioned2025-01-15T07:36:43Z-
dc.date.available2025-01-15T07:36:43Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationДмитрів, Ірина. Образ Євхаристії в давній українській літературі / І. Дмитрів, Л. Копаниця, І. Токарська // Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський зб. наук. праць молодих вчених ДДПУ імені Івана Франка / [редкол.: М. П. Пантюк (гол. ред.), А. І. Душний, В. І. Ільницький та ін. ; ред.-упоряд.: М. П. Пантюк, А. І. Душний, В. І. Ільницький, І. М. Зимомря] ; М-во освіти і науки України, ДДПУ ім. І. Франка, Рада молодих вчених. - Дрогобич : ВД Гельветика, 2024. - Вип. 72. Т. 1. - С. 246-253.uk_UA
dc.identifier.urihttp://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4617-
dc.description.abstractДослідження присвячене темі Євхаристії в давній українській літературі. Мета статті полягає в тому, щоб у середньовічному, ренесансному та бароковому періодах української літератури виявити твори на тему Євхаристії та євхаристійні символи, зʼясувати специфіку ставлення наших предків до найбільшого християнського таїнства, розкрити особливості художніх рефлексій довкола цього метаобразу. Провідним методом аналізу нашого дослідження обрано христологічну інтерперетацію. У статті наголошено, що благоговійне ставлення до Святих Таїнств прийшло на Русь із прийняттям християнства. Цьому сприяла активна рецепція на києворуському ґрунті богослужбової, святоотцівської, агіографічної літератури, перекладеної з грецької, болгарської та сербської мов. Доведено, що тема Причастя прямо чи опосередковано наявна майже в усіх релігійних оригінальних творах, насамперед в агіографічній, патериковій, повчальній та ораторсько-проповідницькій прозі. Її розробляв Митрополит Іларіон Київський, Кирило Турівський, Данило Паломник, Теодосій Печерський, автори Києво-Печерського патерика та ін. Простежено, що у ХIV−ХVІ ст. тему Євхаристії, зокрема її започаткування, репрезентує творчість Григорія Цамблака. Зʼясовано, що ще одним етапом активізації рефлексій довкола цього Таїнства стає полемічна література, яка концентрується не стільки на сенсі Євхаристії, скільки на формі Причастя. Виявлено, що майже кожен полеміст чи то православного, чи унійного табору так чи так торкався цієї теми. Це Мелетій Смотрицький, Христофор Філалет, Захарія Копистенський, Іпатій Потій тощо. В українській бароковій літературі образ Євхаристійної Трапези стає найбільш органічним для ораторсько-проповідницької, агіографічної та паломницької прози. Це, зокрема, твори Дмитра Туптала, Паїсія Величковського та Василя Григоровича Барського. Висновки. На підставі загального аналізу історико-літературних тенденцій ХІ−ХVІІІ ст. можемо узагальнити, що тема Євхаристії з різними смисловими акцентами представлена на кожному історичному етапі нашої літератури. Закономірно, що її розвивали та пропагували тогочасні письменники-богослови, проте вона наявна також у творах т. зв. світських авторів, світогляд яких визначали християнські цінності. Важливо зазначити, що Євхаристія як художній образ часто оприявнюється у творах за допомогою символів.uk_UA
dc.language.isouauk_UA
dc.subjectСвяте Причастяuk_UA
dc.subjectБожественна Літургіяuk_UA
dc.subjectсимволuk_UA
dc.subjectсередньовічна літератураuk_UA
dc.subjectполемічна літератураuk_UA
dc.subjectбарокова літератураuk_UA
dc.titleОбраз Євхаристії в давній українській літературіuk_UA
dc.typeСтаттяuk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові видання

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Образ Євхаристії в давній українській літературі.docx33,16 kBMicrosoft Word XMLПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.