Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5831
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Науменко, Наталія | - |
dc.date.accessioned | 2025-04-11T10:01:24Z | - |
dc.date.available | 2025-04-11T10:01:24Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Науменко, Н. Утрачена та знайдена сторінка українського вільного віршування: поезія 1940–1950-х років / Н. Науменко // Проблеми гуманітарних наук : зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка / М-во освіти і науки України, ДДПУ ім. І. Франка ; [редкол.: М. Ю. Федурко (гол. ред.), С. М. Альбота, О. В. Косович та ін.]. - Дрогобич : РВВ ДДПУ ім. І. Франка, 2021. - Вип. 45 : Філологія. - C. 295-305. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5831 | - |
dc.description.abstract | У статті на значному теоретичному та ілюстративному матеріалі окреслено особливості вільного вірша в українській материковій і діаспорній поезії середини ХХ ст. (1940–1950-ті роки), позначеної домінуванням метричних форм. Зміст верлібрового твору, якому автор надає рис того чи того жанру (медитація, пейзаж, сон, спогад тощо), переносить семантичні акценти із зовнішнього на внутрішній світ. Важливим тут є й стилістичний чинник, з огляду на стрімкі зміни в індивідуальній манері письма поетів, спричинені реаліями суспільного, політичного та культурного життя нашої країни в середині ХХ ст. Завдяки поодиноким, але прикметним поетичним досягненням у верлібристиці тієї доби стало можливим усунути «білі плями» у дослідженні її розвитку. Це й зумовило актуальність роботи та її мету – виявити особливі риси українського верлібру 1940–1950-х років у зіставленні з метричною поезією окремого автора. Так, у віршах поетів материкових (Павло Тичина, Андрій Малишко, Федір Потушняк) та діаспорних (Михайло Орест, Леонід Мосендз, Євген Маланюк) очевидними є виразні переходи від раннього модернізму (неоромантизму та символізму) до паростків постмодерного стилю інколи навіть в одному творі. У 1940–1950-х роках дедалі потужніше виявляється сакральний, зокрема містичний, елемент ліричної оповіді, показаний через природні та релігійні концепти. Метафору «храм природи», де головним обрядом є поетична творчість, оприявнено в медитативних інтонаціях, завдяки яким українські культурні архетипи інтегруються у загальнокультурний макрокосмос. Вільновіршові картини світу кожного автора постають на основі синтезу жанрово-стильових, образних, композиційних домінант і поєднуються концептом свободи як можливістю вільного добору зображально-виражальних засобів Такий підхід визначає іманентність верлібру української поезії завдяки нерівномірним ритмам, якими уособлено порухи душі поета. | uk_UA |
dc.language.iso | ua | uk_UA |
dc.subject | вільний вірш | uk_UA |
dc.subject | українська поезія 1940–1950-х років | uk_UA |
dc.subject | жанр | uk_UA |
dc.subject | пісенна лірика | uk_UA |
dc.subject | стиль | uk_UA |
dc.subject | синтез мистецтв | uk_UA |
dc.title | Утрачена та знайдена сторінка українського вільного віршування: поезія 1940–1950-х років | uk_UA |
dc.type | Стаття | uk_UA |
Розташовується у зібраннях: | 2021 Вип. 45. Філологія |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
науменко.pdf | 394,18 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.