Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2478
Назва: | Душа і світ Освальда Шпенглера |
Автори: | Галущак, Мар'яна |
Ключові слова: | картина світу свідомість душа світ зміст форма культура цивілізація |
Дата публікації: | 2019 |
Бібліографічний опис: | Галущак, Мар'яна. Душа і світ Освальда Шпенглера / М. Галущак // Людинознавчі студії : зб. наук. праць ДДПУ ім. І. Франка / М-во освіти і науки України, ДДПУ ім. І. Франка ; [редкол.: Н. В. Скотна, О. А. Ткаченко, Т. І. Біленко та ін.]. - Дрогобич : РВВ ДДПУ ім. І. Франка, 2019. - Вип. 38 : Філософія. - С. 24-35. |
Короткий огляд (реферат): | Мета. У статті осмислюється антагонізм культури та цивілізації через дві полярності людської свідомості –світ і душа. Методологія. У статтівикористовується метод порівняння, який дає змогу побачити непомітні переходи, що здійснює культура нашляху до цивілізації, а також побачити, у який спосіб душа входить у світ, зливається з ним, що приводить до якісно нового утворення, або до остаточного розпаду добре знаних форм людської життєдіяльності. Наукова новизна. Особливістю статті, є те, що вихід на поняття культури і цивілізації робиться через протиставлення понять «душа»і«світ», які містять в собі діалектичні поняття змісту і форми. Розведеність цих понять у культурі та цивілізації призводить до неповноти знань, до нагромадження змістів без конкретної оформленості, або до переваги форми, яка позбавлена змістової наповненості. А синтез навпаки, це цілісність, одушевлений світ, який наповнений життям, а значить і смислом. Висновки. На основі праці Освальда Шпенглера «Занепад Європи» виявлено,що співвідношення світу і душі, їхня взаємопов’язаність і взає-морозвиток, постають у відношенні один до одного як форма до змісту. Якщо порушений баланс змісту і форми, то і життєвий простір, людська культура зазнають незворотних змін. Душевне в культурі і формальне в цивілізації –це два основні змісти, які визначають світ, у якому живуть люди, і тому саме цей аспект має бути особливо цікавим для нас, бо торкається не лише людства загалом, але і кожного зокрема. Енергія цивілізації завжди спрямована на зовнішнє, на продукування пустопорожніх форм, на заміну природного та життєствердного –штучним і споживацьким. Саме тут простежується тісний зв’язок культури з душею чи душі з культурою, основою яких постають творчі, спонтанні, життєствердні сили віри, надії, любові і похідні від них цінності, спрямовані на зростання людського в людині, на безкорисливість учинків, на творення краси заради краси, на примноження добра заради самого добра. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2478 |
Розташовується у зібраннях: | Людинознавчі студії. Серія Філософія |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
62-Текст статті-117-2-10-20220803.pdf | 662,14 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.