Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4664
Назва: | Актуалізація історичної пам'яті у творах Бориса Грінченка для дітей крізь призму націоцентричного світогляду автора |
Автори: | Вовк, Олена Василівна |
Ключові слова: | аксіологічний підхід Борис Грінченко національні цінності (вартості) націоцентричний світогляд. етичні вартості |
Дата публікації: | 2019 |
Бібліографічний опис: | .Вовк О. Актуалізація історичної пам'яті у творах Бориса Грінченка для дітей крізь призму націоцентричного світогляду автора. Науковий вісник міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія 2019. Випуск 41. С.13 – 16. |
Короткий огляд (реферат): | Статтю присвячено теорії національного відродження Бориса Грінченка як авторської конкретизації загальнонародницької теорії етнокультурного закорінення; окреслено основні методологічні параметри аксіологічного підходу до інтерпретації явищ мистецтва слова. Це допомогло осмислити основні типи національних вартостей у дитячих творах Бориса Грінченка: національну історію, національні освіту та виховання, національне письменство, соціальну справедливість, релігійність. Борис Грінченко розумів літературу для дітей як потужну не лише людинотворчу (формування окремої особистості), а й націотворчу художню систему (збереження й відтворення національної ідентичності). При цьому на характер творів для дітей впливала націоцентрична педагогічна концепція Б.Грінченка, яка ґрунтувалась на ідеях демократизму, гуманізму, народності та необхідності національного виховання. Система національних вартостей, зумовлена патріотичним світоглядом Бориса Грінченка, набуває значеннєвого осмислення художнього вираження етнокультурної кореневості у творах письменника для дітей. Ідеться про підхід до творів мистецтва, що передбачає їх аналізування у сенсі виявлення та осмислення художньо закодованих цінностей (вартостей). У національному образі світу суспільство, природа, людина постають крізь призму національних цінностей, що сформувались історично й закріпились у мові та культурі. Ідеться про формування національного типу, який визначається мовною, світоглядною, культурною приналежністю до українського етносу. Борис Грінченко розумів, що, лише пробудивши національне самоусвідомлення, можна сподіватися на його національне, політичне й соціально-економічне самовизначення. Формування національної самосвідомості стало одним із найважливіших елементів культурно-політичної концепції Бориса Грінченка в умовах катастрофічного національного та соціального гніту українства. Стрижнева – національна – ідея концепції відродження рідного народу закономірно ставала системотворчим ядром патріотичного світогляду автора та реципієнта. Особливо промовисто це простежується у літературній та педагогічній діяльності письменника, на смисловому рівні увиразнюючи базовий націоцентричний аспект його теорії етнокультурної кореневості. Для змістового тлумачення дитячих творів Б.Грінченка конкретизовано поняття патріотизму, яке розуміють не лише як почуття (любов), а як обов’язок, відповідальність перед батьківщиною та нацією. Проведене дослідження увиразнює особливу роль Бориса Грінченка у розвитку української дитячої літератури, у витворенні ним націотворчої дискурсивної парадигми, жанрово-стильових моделей та значеннєвих принципів закорінення юного читача за допомогою літератури у сферу етнокультурної духовності. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4664 |
Розташовується у зібраннях: | Наукові видання |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Вовк О. Актуалізація .docx | 29,74 kB | Microsoft Word XML | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.