Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6213
Назва: Педагогічні погляди О. Макарушки на патріотичне виховання в контексті сучасних викликів
Інші назви: Pedagogical views of O. Makarushka on patriotic education in the context of modern challenges
Автори: Чепіль, Марія Миронівна
Ключові слова: національні цінності
національна ідентичність
Остап Макарушка
патріотизм
патріотичне виховання
зміст освіти
Дата публікації: 2025
Бібліографічний опис: Чепіль, Марія. Педагогічні погляди О. Макарушки на патріотичне виховання в контексті сучасних викликів = Pedagogical views of O. Makarushka on patriotic education in the context of modern challenges / М. Чепіль // Людинознавчі студії : зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка / М-во освіти і науки України, ДДПУ ім. І.Франка; [редкол.: М. М.Чепіль (гол. ред.), Л. Морська, Н. Мукан та ін.]. - Дрогобич : ВД Гельветика, 2025. - Вип. 20/52 : Педагогіка. - С. 106-114.
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано погляди українського педагога О. Макарушки (1867– 1931) на патріотичне виховання української молоді. Патріотизм розглядав як багатогранне явище, що охоплює не лише любов до Батьківщини, але й глибоке знання історії, активну популяризацію рідної мови та усвідомлення культурної спадщини. Патріотичне виховання має пронизувати весь навчальний процес, а не обмежуватися викладанням окремого предмета. Педагог вважав, що кожен предмет надає можливість знайомити дітей з рідною землею та народом, а навіть математичні та геометричні вправи можуть бути використані для патріотичного виховання. Особливу увагу приділяв мистецьким предметам, таким як спів, руханка, малювання та ручна праця, які, на його думку, були насичені невичерпним багатством українських узорів та мотивів. Проаналізовано фундаментальні цінності національно-патріотичного виховання. Закладені в молоді патріотичні почуття формують характер, світогляд та поведінку особистості, а майбутнє України залежить від молоді, яка глибоко усвідомлює національну ідею та готова до активної участі в розбудові держави. Особливий акцент зроблено на ролі історичних прикладів та особистого взірця у формуванні патріотичної свідомості молоді. Доведено, що вивчення історії є важливим інструментом для формування патріотичних почуттів, а використання історій життя видатних особистостей є ефективним методом виховання моральних якостей. Вивчення національної культурної спадщини є необхідною умовою для інтеграції української молоді у світовий культурний простір. Акцентовано увагу на значущості народних та Шевченківських свят як форм патріотичного виховання у шкільному середовищі. Запропоновано рекомендації щодо використання педагогічних ідей О. Макарушки у патріотичному вихованні молоді в умовах російсько-української війни.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6213
Розташовується у зібраннях:№ 52 (2025) Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка»

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
16.pdf329,78 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.