Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7383
Назва: Повоєнне шкільництво у світлі звітних документів Українського націоналістичного підпілля
Інші назви: Post-war schooling in the light of reporting documents of the Ukrainian nationalist underground resistance
Автори: Попп, Руслана Петрівна
Ключові слова: ОУН та УПА
вчителі
підпільні звіти
радянська система
шкільництво
Дата публікації: 2020
Видавництво: Дрогобич : ВВ ДДПУ ім. І. Франка
Бібліографічний опис: Попп, Руслана. Повоєнне шкільництво у світлі звітних документів Українського націоналістичного підпілля [Текст] = Post-war schooling in the light of reporting documents of the Ukrainian nationalist underground resistance / Р. Попп // Проблеми гуманітарних наук : зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка / М-во освіти і науки України, ДДПУ ім. І. Франка ; [редкол.: В. Ільницький (гол. ред.), Р. Попп, Г. Гриценко та ін.]. - Дрогобич : ВВ ДДПУ ім. Івана Франка, 2020. - Вип. 3/45 : Історія. - С. 168-185.
Короткий огляд (реферат): Мета дослідження – проаналізувати, які відомості про шкільництво на Дрогобиччині та Львівщині подаються у звітах ОУН, їх значення для комплексного й об’єктивного висвітлення освітніх процесів у західному регіоні України перших повоєнних років. Методологія дослідження ґрунтується на принципах історизму, системності, науковості, верифікації, авторської об’єктивності, поміркованого наративного конструктивізму, а також на використання загальнонаукових (аналіз, синтез, узагальнення) та спеціально-історичних (історико-генетичний, історико-типологічний, історико-системний) методів. Наукова новизна полягає у тому, щоб висвітлити, як учасники українського визвольного руху оцінювали радянську освітню політику, якими засобами боролися проти радянізації шкільництва в краї. Доведено, що українські визвольні сили аналізували кадровий склад, умови, зміст і результати навчально-виховного процесу у школах, з’ясовували завдання, які ставила радянська система перед учнями та педагогами і якими методами домагалася їх виконання. Показано, як у підпільних звітах описується повсякдення учительства. Висновки. Звіти ОУН є надзвичайно важливим історичним джерелом, яке висвітлює протиборство ОУН та УПА і радянської системи за школу в західних областях України у перші повоєнні роки. Підпільники подають інформацію про мережу шкіл, чисельність вчительства та учнів. Наголошують на тому, що у педагогічних колективах регіону левову частку становили кадри, прислані з східних областей УРСР. Із зведень зі Львівщини та Дрогобиччини видно, що наголос у радянській школі робився на ідеологізацію навчально-виховного процесу, масове втягнення учнів та учителів до комсомольських і піонерських організацій. Радянська система для впливу на шкільництво використовувала як агітаційно-пропагандистські, так і репресивні заходи. ОУН та УПА намагалася через освітньо-виховні і силові акції завадити цьому. Про підтримку українського руху молоддю, свідчать різні акції непокори у школах.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7383
Розташовується у зібраннях:2020 № 3/45 (серія Історія)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Попп (20).pdf613,12 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.