Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7498
Назва: Порівняльний аналіз колабораційної діяльності у закладах освіти під час Другої світової війни та російсько-української війни
Інші назви: Comparative analysis of collaborative activities of ukrainians in educational institutions during World War II and the russian-ukrainian war
Автори: Гутник, Аліна
Ключові слова: колабораційна діяльність
education
колаборант
окупація
освіта
collaborative activity
collaborator
occupation
Дата публікації: 2023
Видавництво: Вид. дім "Гельветика"
Бібліографічний опис: Гутник, Аліна. Порівняльний аналіз колабораційної діяльності у закладах освіти під час Другої світової війни та російсько-української війни [Текст] = Comparative analysis of collaborative activities of ukrainians in educational institutions during World War II and the russian-ukrainian war / А. Гутник // Проблеми гуманітарних наук : зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка / М-во освіти і науки України, ДДПУ ім. І. Франка ; [редкол.: Ю. Стецик, Р. Попп, Г. Гриценко та ін.]. - Дрогобич : Вид. дім "Гельветика", 2023. - Вип. 13/55 : Історія. - С. 74-89.
Короткий огляд (реферат): Мета статті полягає у здійсненні порівняльного аналізу колабораційної діяльності українців з окупантами під час Другої світової війни та російсько-української війни, визначенні спільних і відмінних рис. Методологічною основою дослідження є система загальнонаукових та спеціальних методів і підходів, що забезпечили об’єктивний аналіз досліджуваного предмета. У роботі використано формально-логічні методи, статистичний та порівняльний методи. Наукова новизна роботи полягає у тому, що вперше визначено спільні і відмінні риси співпраці з окупантами у сфері освіти під час Другої світової війни та російсько-української війни. За результатом дослідження зроблено висновки, що спільними рисами у колабораційній діяльності у закладах освіти під час Другої світової війни та російсько-української війни є: меркантильні, низькі мотиви її вчинення, а також колабораційна діяльність як спосіб виживання; ідеологічна робота окупаційної влади полягала у створенні у людей уявлення про «звільнення» народу та швидкому відновленні цивільного життя, як спосіб підтвердження благих намірів; проводилося рецензування підручників; здійснювалась антипатріотична політика протягом усього періоду російсько-української війни та після початкового етапу гітлерівської окупації. Відмінними рисами визначено те, що співпраця українців з окупантами у період Другої світової війни не є прикладом класичного колабораціонізму через те, що тогочасна Україна не була самостійною державою. Також під час російсько-української війни існує ідеологічний мотив вчинення колабораціонізму, який полягає у прихильності до комуністичної політики, що є діаметрально протилежним антикомуністичній ідеї німецької влади під час Другої світової. Основним напрямом навчання молоді для німецької окупаційної влади було виховання молоді, готової до праці, натомість для російської окупаційної влади – підготовка до війни. Запропоновано передбачити облік кримінальних правопорушень за кожною частиною статті, яка передбачає кримінальну відповідальність за колабораційну діяльність, зазначати мотиви її здійснення, посаду та місце роботи підозрюваного до співпраці з окупаційною владою, що дасть можливість отримати більш детальні й достовірні дані щодо колабораційної діяльності у закладах освіти та здійснювати попередження такого виду злочину.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://ir.dspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7498
Розташовується у зібраннях:2023 № 13/55 (серія Історія)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Гутник.pdf626,73 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.